تاریخ به رفتار کریمانه سبط اکبر نبی اسلام شهادت میدهد
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۰۰۶۷
خبرگزاری مهر؛ گروه استانها - مهدی بخشی سورکی: رمضان که به نیمه خود رسید، بوی بهشتی دوردانه ای؛ خانه علی (ع) و فاطمه (س) در مدینه النبی را عطرآگین کرد و ملائکه های آسمان را به زمین کشاند تا از حٌسن حَسن تبرک بگیرند و شادباش گویند به بهانههای خلقت هستی.
میوه دل ام ابیها و مولی متقیان و نخستین نوه رسول مهربانیها که نگاهش به تماشای دنیا باز شد، آسمان مدینه به او سلام کرد؛ او که اولین آیه از سوره کوثر و شبیهترین به پیامبرخاتم بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نامش را خدا برگزید، آنگاه که علی و فاطمه (س) قنداقه نورسیده شأن را نزد رسول اکرم بردند تا او نامی برای فرزندشان انتخاب کند و ایشان نیز منتظر ماندند و بر پروردگار سبقت نگرفتند و از خدا خواستند تا نامی برایش برگزیند که وحی آمد و به رسول خدا فرمود که نامش را حسن بگذارند.
پسر بزرگ علی بن ابی طالب (ع) ۷ سال از عمرش شریف پیامبر اسلام را درک کرد و رسول اکرم در فضیلت امام مجتبی (ع) فرمود" حسن، او پسر من و فرزند من و پاره تنم و روشنایی چشمم و نور دلم و میوه قلبم است."
پیامبر خدا همواره علاقه شدید و محبت وافر خود نسبت به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را در بین مردم ابراز و اظهار مینمود و محبت این دو فرزند فاطمه زهرا (س) در قلب و جان رسول خدا موج میزد، او میفرمود: حسن از من است و من از حسن؛ کسی را که من دوست دارم خدا نیز دوست دارد.
او راز دار غم مادر بود در کوچههای بنی هاشم؛ پس از چندماه از رحلت محمد مصطفی (ص) داغ دار مادر شد و از آن پس در کنار پدر پرورش یافت.
تاریخ به رفتار کریمانه سبط اکبر نبی اسلام شهادت میدهد
تاریخ به رفتار کریمانه سبط اکبر نبی اسلام شهادت میدهد که امام مجتبی (ع) در طول عمر خود، دوبار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کرد و سه بار ثروت خود را به دو نیم تقسیم کرد و نصف آن را برای خود نگه داشت و نصف دیگر را در راه خدا و به نیازمندان بخشید.
او را در بخشش و کرامت یگانه دوران میدانند و همین خصلت موجب شد تا دومین امام شیعیان را به کریم اهل بیت (ع) لقب دهند.
تاریخ روایت میکند که مردی از سرزمین شام بر اثر تبلیغات منفی بنی امیه راهی مدینه شد، به امام مجتبی (ع) که رسید بی مقدمه شروع به ناسزا گفتن کرد؛ امام اما سکوت اختیار کرد و منتطر ماند تا هر آنچه دوست دارد بیان کند و عقدههای دلش را خالی کند، حرفهایش که تمام شد سپس فرمودند: " من فکر میکنم تو در این شهر غریب باشی و امر بر تو مشتبه شده؛ اگر منزل نداری، منزل ما متعلق به تو است، اگر بدهکاری من قبول میکنم که بدهی تو را بدهم، اگر گرسنه ای تو را سیر میکنم".
آنچنان کریم اهل بیت (ع) با او برخورد کرد که در تصورش نمی گنجید پاسخ آن ناسزاها اینگونه رفتار کریمانه باشد و آن فردی شامی چنان مجذوب امام مجتبی (ع) شد که گفت: یابن رسول الله اگر قبل از این ملاقات به من میگفتند، بدترین افراد زیر این آسمان کیست؟ تو را و پدرت را معرفی میکردم؛ ولی الان به عنوان نیکترین افراد معرفی میکنم، او چنان شیفته اخلاق آن حضرت شد که تا در مدینه بود، در منزل حضرت و سر سفره آن حضرت بود.
حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد از اساتید حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از سه سال که پیامبر اسلام (ص) به مدینه مهاجرت کردند در نیمه رمضان سال سوم هجرت امام حسن (ع) متولد شد.
نسب امام حسن (ع) بهترین و مقدسترین نسبها است
وی با بیان اینکه والدین امام حسن (ع) دارای بهترین و مقدسترین نسب هستند که شبیه آن یافت نمیشود ابراز داشت: از مهمترین فضائل آن امام وارسته این است که پدرش امام علی (ع)، دومین شخصیت برجسته جهان اسلام و مادرش فاطمه زهرا (س) نخستین بانوی اسلام، اجدادش رسول مکرم اسلام آخرین پیامبر الهی و جدّه فداکارش اولین بانوی مسلمان حضرت خدیجه (س) بود که گسترش اسلام به دارایی این بزرگ بانوی اسلام محقق شد که در حمایت از رسول خدا همه اموال خود را بخشید.
وی با بیان اینکه امام حسن (ع) نزد خداوند جایگاه ویژه ای دارد و امام حسن (ع) یکی از اصحاب کساء هستند اظهار داشت: از جمله آیاتی که درباره حقانیت پیامبر اسلام (ص) و فضیلت اهل بیت وی به آن استناد شده آیه مباهله است و در آیه مباهله مراد از أَبْنَاءَنَا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است که این امر نشان دهنده جایگاه والای این دو امام دارد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: از برجستهترین فضائل امام مجتبی (ع) این است که او از اهلبیت پیامبر (ص) است؛ اهل بیتی که آیات فراوانی در شأن ایشان نازل شده که آیه تطهیر از جمله آن آیات است که به اراده خداوند بر پاکی اهل بیت (ع) از رجس و پلیدی اشاره میکند.
وی گفت: یکی از آیاتی که منزلت امام حسن (ع) را نزد خداوند نشان میدهد آیه مودت است و آیه دیگر نیز آیه وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ است که از این آیات جایگاه و منزلت امام حسن (ع) نزد پروردگار مشخص میشود.
امام حسن (ع) جایگاه ویژه ای نزد پیامبر (ص) داشت
وی عنوان داشت: امام حسن (ع) جایگاه ویژه ای نزد پیامبر (ص) داشت و وقتی به دنیا آمد او را نزد پیامبر آوردند و ایشان به امام علی (ع) فرمود اسم نوزاد را چه نهادید که امام فرمود ما در نامگذاری بر شما سبقت نمیگیریم و پیامبر (ص) هم فرمود من نزد از خداوند در نامگذاری سبقت نمیگیرم که نام حسن (ع) نامی خدایی است که از سوی خداوند بر ایشان نهاده شده است.
وی بیان داشت: پیامبر (ص) فرمود؛ حسن (ع) گل من و بزرگوار است و تعبیر دیگری که همه از پیامبر (ص) نقل کردهاند این است که در خصوص امام حسن (ع) و امام حسین (ع) فرمودند این دو، سید جوانان اهل بهشت هستند.
رفتار پیامبر اکرم نسبت به حسنین (ع) شگفتی مردم را بر میانگیخت
کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: پیامبر اکرم در عمل نیز نسبت به حسنین (ع) به گونهای رفتار میکرد که شگفتی مردم را بر میانگیخت، مثلاً یکی از روزها پیامبر (ص) در مسجد در حال خطابه بر روی منبر بود که امام حسن (ع) کودکی بود که از خانه حضرت زهرا (س) به مسجد باز میشد بیرون آمد و میخواست که به سمت پیامبر (ص) برود اما پاهایش به حصیر مسجد خورد بر زمین افتاد که در این لحظه پیامبر (ص) خودشان از منبر پایین آمدند و امام را در آغوش گرفتند.
حجت الاسلام نظری منفرد ادامه داد: گاهی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) زمانی که پیامبر (ص) در حال نماز بودند و به سجده رفته بودند بر روی دوش ایشان میرفتند اما پیامبر (ص) در این زمان تا وقتی که آنها پایین نمیآمدند به سجده خود ادامه میدادند.
وی ادامه داد: رسول خدا گاهی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را بر روی دوش خود سوار میکردند و بین مردم حاضر میشدند که این امر با توجه به جایگاه والای پیامبر تعجب مردم را بر میانگیخت و پیامبر (ص) با این رفتار عملاً مقام و منزلت امام حسن (ع) را به مردم نشان میداد.
استاد تاریخ اسلام ادامه داد: متأسفانه چهل سال بعد از رحلت رسول اکرم (ص) آن احترامی که پیامبر (ص) به ایشان میگذاشت به فراموشی سپرده شد و کار به جایی رسید که امام را با زهر به شهادت رساندند و تابوت امام را هم تیرباران کردند.
کد خبر 5468829منبع: مهر
کلیدواژه: امام حسن مجتبی ع قم ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه ماه رمضان 1401 مشهد خراسان رضوی هفته هنر انقلاب اسلامی ماه مبارك رمضان گرگان شیوع کرونا اردبیل گرد و غبار رفتار کریمانه امام حسین امام مجتبی امام حسن رسول خدا اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۰۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است
به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله مصطفی محامی در خطبههای نمازجمعه این هفته زاهدان ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام، افزود: امام صادق (ع) یک الگو برای وحدت و تعامل با مذاهب اسلامی بودند و محافل درس ایشان محل حضور علما، بزرگان و حتی ائمه مذاهب مخالف بود و خیلیها به شاگردی ایشان افتخار میکردند و امام در اواخر دوره بنی امیه و اوایل دوره بنی عباس توانستند در ادامه نهضت امام باقر (ع) یک نهضت علمی و فرهنگی راه بیندازند و معارف اسلام ناب را ارائه کردند و بر این اساس، اکنون بیش از صد هزار حدیث از ایشان به دست ما رسیده و البته خیلی از منابع از دست ما رفته و این نشان دهنده عظمت حرکت بزرگ امام صادق (ع) و فرصت شناسی ایشان است.
وی گفت: ما باید از امام صادق (ع) درس بگیریم و در راستای تقویت وحدت، اتحاد و انسجام امت اسلامی و نیز تقویت مکتب اهل بیت (ع) و ترویج معارف مکتب اهل بیت (ع) با فرستادن فرزندان مستعد خود به حوزههای علمیه تلاش کنیم تا با معارف اسلام آشنا و در برابر هجوم دشمنان از اسلام ناب دفاع کنند و مبلغ شایستهای باشند.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید آیتالله مرتضی مطهری و تبریک روز معلم با اشاره به عملیات وعده صادق، تصریح کرد: عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت بود و ایران اسلامی توان نظامی، دفاعی، علمی و اطلاعاتی خود را به رخ دشمنان جهان اسلام کشید و با اقتدار کامل این عملیات را انجام داد و دل مسلمانان و آزادی خواهان جهان را شاد کرد.
وی اضافه کرد: نکته اینجاست که اگر فکر جوان ایرانی به کار بیفتد و به میدان بیاید میتواند، افتخار بیافریند و در صنعت نظامی، دفاعی، هوا و فضا و انرژی هستهای این توان را مشاهده کردیم و حالا همین فکر در عرصه اقتصادی هم میتواند حضور یابد و وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشد و چرا از این توان به درستی استفاده نمیشود.
وی گفت: علیرغم تاکید مقام معظم بر حضور مردم و جوانان در فعالیتهای اقتصادی، اما کمتر به این توصیه توجه میشود و امسال تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده و مهم هست تا مسؤولان برای حضور مردم در عرصه اقتصاد برنامه ریزی کنند.
امام جمعه زاهدان افزود: فعالیتهایی انجام شده اما نیاز به مراتب بیشتر هست و البته توان مردم و جوانان هم بیش از اینهاست و باید از این توان استفاده شود و فارغ از آمارهای خوبی که مسؤولان و دولتهای مختلف ارائه میکنند مردم منتظر دیدن نتیجه این آمارها در سر سفره زندگی و معیشت خود هستند.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان بیان کرد: در عرصه بینالمللی همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند جریان فلسطین و غزه در صدر اخبار است خصوصاً در این روزها که دانشجویان و دانشگاهیان آمریکا و اروپا هم به طرفداری از مردم غزه به میدان آمدهاند و علیه رژیم غاصب صهیونیستی شعار میدهند و میبینیم که چه برخوردهایی با آنها میشود.
وی گفت: در سالهای گذشته و زمانی که بلوک شرق و اتحاد جماهیر شوروی هنوز وجود داشت امام خمینی (ره) به رهبر آنها گورباچف نامه نوشته و او را به اسلام دعوت کردند و فرمودند جمعی از دانشمندان خود را بفرستید تا درس بخوانند و با اسلام آشنا شوند و با بینش دقیق و نگاه نافذ که از آن برخوردار بودند عنوان کردند که زین پس باید کمونیست را در موزههای تاریخ پیدا کنید و آنها توجهی نکردند و پس از مدتی اتحاد جماهیر شوروی فرو ریخت.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در بهمنماه سال ۱۳۹۳ به دانشجویان اروپایی و آمریکایی نامهای نوشته و از آنها خواستند که از بزرگان خود دلیل اسلام ستیزی را سوال کنند و آنها را به تحقیق در خصوص اسلام و آشنایی با معارف و ارزشهای اسلامی توصیه کردند و بعد از عملیاتهای تروریستی که در کشورهای اروپایی رخ داد و آن را به نام مسلمانان افراطی گذاشتند و در آذرماه ۱۳۹۴ مجدداً مقام معظم رهبری به دانشجویان اروپا و آمریکا نامه نوشتند و مطرح کردند که تروریست با هیچ تعالیم دینی به خصوص اسلام سازگاری ندارد و تروریست درد مشترک ماست و به ناامنیهای کشورهای منطقه و حمایت و پشتیبانی آمریکا و کشورهای غربی از گروههای تروریستی اشاره کردند و مجدداً آنها را به آشنایی مستقیم و بیشتر با اسلام دعوت کردند.
محامی اظهار کرد: بازتاب این بیانات و سایر فعالیتهای فرهنگی انقلاب اسلامی را امروز مشاهده میکنیم از جمله رواج حجاب اسلامی در بین مسلمان کشورهای مختلف چه کشورهایی که حکومت اسلامی دارند و چه کشورهایی که حکومت اسلامی ندارند و حجاب به عنوان پوشش زن مسلمان رواج یافته و این دشمنان اسلام را نگران کرده و دومی هم حرکت دانشجویان برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و غزه است آن هم دانشجویانی که مسلمان نیستند و چه بسا این حرکت بازتاب همان نامهها باشد و نشان دهنده این است که حرف حق جای خود را باز خواهد کرد و راه خود را پیش خواهد برد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت: حرف حق و سخن با منطق در دلها اثر میکند و اگر سخن مقام معظم رهبری در عمق جان دانشجویان مسلمان و غیر مسلمان آمریکا و اروپا تأثیر میگذارد نمیتواند در دل دانشجویان خود ما در ایران تأثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به طور مکرر به ارتباط گیری با دانشجویان توصیه کردند و سوال این است که ما جامعه روحانیت و مسئولان فرهنگی چه مقدار به دستور و تاکید ایشان عمل کردهایم و چه مقدار با قشر دانشجو و دانشآموز ارتباط ایجاد کردهایم و نتیجه آن را باید در دانشگاه ببنیم.
وی بیان کرد: آیا هیجانی که در دفاع از فلسطین در دانشگاههای آمریکا و اروپا وجود دارد در میان دانشجویان داخل کشور هم مشاهده میکنیم؟ و اینکه در یک دانشگاه اروپایی و آمریکایی یک زن پای حجاب خود ایستاده و مقاومت میکند آیا چنین پوششی را ما در دانشگاهای خود مشاهده میکنیم؟ و اگر این طور نیست باید جوابی برای آن پیدا کنیم.
امام جمعه زاهدان افزود: این نشان دهنده کم کاری ماست و یک بخش کار این است که ما نسبت به کشورهای دیگر دستمان نمیرسد جز تمرکز روی منطق و بیان حرف حق اما در کشور خودمان میگوئیم زور دست خود ماست و توجه نمیکنیم که کار فرهنگی با زور، قدرت و بخشنامه اجرا نمیشود.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در جلسه با معلمان فرمودند باید تلاش کنید تا دانش آموزان عقلانیتی که پشت تصمیمهای نظام جمهوری اسلامی هست را درک کنند اما ما در این خصوص کمتر کار کردهایم در حالی که اگر دانشآموز و دانشجوی ما این منطق را درک کنند قشر زیادی آن را خواهند پذیرفت و افراد محدودی هستند که برای دشمن مزدوری میکنند و عموم فرزندان خود ما هستند و ما باید به دل اینها حرف بزنیم که کمتر صورت گرفته است.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: برای مثال حجاب حکم شرعی، قانون و الزام قانونی دارد و باید پیگیری شود اما قبل، هنگام و پس از پیگیری برای اجرای قانون باید کار فرهنگی و اقناع عمومی صورت گیرد و با عقلانیت همراه باشد و در غیر این صورت همان گونه که رضا شاه با زور نتوانست حجاب سر مردم کند با زور هم نمیتوان حجاب سر مردم کرد مگر اینکه خود او آن را بپذیرد و قبول کند.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در اجرای الزام قانونی باید تدبیر به خرج داد و بنده در سالهای گذشته و در اجلاس ائمه جمعه خدمت رئیس جمهور محترم گفتم که اجرای قانون باید از دستگاههای اداری که مأمور شما هستند شروع شود و عُرف هر جامعهای است که برای نیروهای خود یک لباس فرم تعیین و آن را الزام قانونی میکنند و بعد سراغ شرکتهای وابسته از جمله، بیمارستانها، شهرداریها و غیره، بروید و در گام بعد نیز مجوز مجموعههایی که برای کار نیاز به تأیید شما دارند را مشروط به رعایت همین نکات ارائه کنید که در چنین شرایطی فضای جامعه تغییر پیدا میکند و بعد با موارد محدودی که دهن کجی میکنند برخورد صورت میگیرد اما متأسفانه این کار را نکردند و در خیابان و پارک شروع به برخورد با بی حجاب کردند و اتفاقاتی هم در پی داشت.
وی افزود: الزام قانونی باید پیگیری شود اما نیازمند تدبیر است و باید به تدریج با منطق و بدون ایجاد درگیری و بدون ایجاد دوقطبی سازی صورت گیرد و قبل، هنگام و پس از آن نیز کار فرهنگی لازم است.
کد خبر 6095761